woensdag 7 oktober 2009

Rekenen in een tuintje.

Ik kwam de volgende twee situaties regelmatig tegen in de klas.


  1. Tijdens het rekenen viel het op dat er een aantal kinderen moeite hadden met het automatiseren van sommen. Veel oefenen heeft vaak dan wel effect. Wat zijn dan goede oefeningen? Werkbladen vol met rijtjes en die op tempo laten maken? Oefeningen uit Ambrasoft laten maken? Hoofdwerk?
    Al deze zaken voldoen wel, maar  toch ook soms weer net niet.

  2. Ouders komen vragen waar kunnen we thuis nog mee oefenen om het automiseren te verbeteren. Ook hier komen dan de geijkte antwoorden. Rijtjes met sommen laten oefenen. Iedere dag even 10 minuutjes oefenen. Het Ambrasoft thuiswerkpakket. Vul verder maar in.
In ieder geval ben je altijd druk aan het verzinnen wat je nu toch steeds weer kan doen. Totdat ik vorig jaar tijdens de NOT iets geweldigs tegenkwam.

Een project van de universiteit van Amsterdam. Dit is een webapplicatie waar kinderen online automatiseringsoefeningen kunnen doen.
Rekentuin
Het programma gaat er van uit dat je een tuintje moet bijhouden. Ieder plantje dat je ziet staat voor een ander domein. Zo zijn er 6 domeinen nl. optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, breuken en snelheidsmix. Als je voor het eerst gaat werken zie je nog niets staan in je tuintje.


(bron: rekentuin.nl)

Pas als je gaat oefenen met de verschillende domeinen zullen je plantjes tot weelderige planten uitgroeien. Begint een plantje te verdorren dan moet er weer hoognodig met dat domein worden geoefend. Het programma is adaptief. Het zal zich dus na een aantal keren spelen aanpassen aan het niveau van de leerling.

Met dit programma wordt voor mij het eerste punt van mijn verhaal opgelost. Kinderen kunnen nu eenvoudig even aan de slag om spelenderwijs te oefenen.

Het tweede punt aan het begin van mijn verhaal wordt ook meteen met dit programma opgelost. Aangezien dit een webbased applicatie is kunnen kinderen vanuit school, maar ook vanuit thuis inloggen op hun eigen tuintje (kinderen die deelnemen krijgen nl. een eigen gebruikersnaam en wachtwoord om hun eigen tuintje te onderhouden).

Het is dus nu mogelijk thuis en op school met dezelfde soort oefeningen te oefenen en kinderen kunnen thuis verder gaan waar ze op school zijn gebleven.

De leerkracht kan ook zelf inloggen en dmv grafiekjes en tabellen de ontwikkelingen van de leerlingen volgen.















(bron: rekentuin.nl)






Zeker vanwege de geringe kosten is dit programma zeker een aanrader.

Zie ook:







maandag 5 oktober 2009

videoconferencing (3)

Nadat twee weken geleden de trolley en tv al waren gearriveerd. Is afgelopen donderdag eindelijk de hele installatie in elkaar gezet. Een installateur van Qconferencing kwam 's middags langs met camera en andere randapparatuur.

Hij kon lekker snel aan de slag want de trolley had ik al zelf in elkaar gezet.

Alle laatste spullen werden snel uitgepakt en netjes geïnstalleerd en weggewerkt op de trolley. Ook de het laatste deel van de installatie het instellen van de apparatuur ging gesmeerd. De installateur was hiervoor al bezig geweest op onze contactschool en had gevraagd om daar de apparatuur aan te laten staan. Na het inbellen was het contact er meteen en alles liep netjes en synchroon. Ook nog even contact gezocht met qconferencing en alles was klaar en geïnstalleerd.



Vanaf nu zullen we zelf aan de slag moeten gaan met de apparatuur. twee weken geleden hebben we al een workshop gehad met de andere deelnemende scholen. Hierbij was ook digitaal leren aanwezig om al wat uitleg te geven over de apparatuur en ideeën te geven over de mogelijke lessen die gegeven kunnen worden.

Helaas kwam naar voren dat wij met ons KPN internet abonnement wel aan de lage kant van de snelheid zitten. Het is dus maar goed dat we snel over gaan op glasvezel.

Tijdens deze middag heb ik heel wat leuke ideeën opgedaan en ook de mogelijkheden besproken om aan de slag te gaan met expert op afstand. Tja de apparatuur staat er toch en waarom zouden we er dan geen gebruik van maken.

Zo ben ik druk bezig om ook andere toepassing te bedenken om desnoods alleen de tv met pc in te zetten. Ideeën? Snel een fotopresentatie in de gymzaal te laten zien aan de ouders na afloop van de projectperiode (Geen gesjouw met beamers en schermen), Tijdens een personeelsvergadering iets op internet uitleggen zonder dat je moet vergaderen in een klaslokaal met een digitaalschoolbord, onze gymleekracht heeft in haar gym methode verschillende voorbeelden online staan hoe je bepaalde oefening het beste kunt doen dit kun je nu mooi in de gymzaal laten zien en tijdens de weekopening kun je het scherm nu mooi neerzetten om snel en makkelijk de liedteksten te laten zien helemaal nu Trefwoord er zo'n mooie presentatie van heeft gemaakt.

Wel blijft natuurlijk het hoofddoel de apparatuur te gebruiken om contact te maken met onze contactschool.

Daarover de volgende keer meer