maandag 16 mei 2011

WP7 en Office365

Sinds de laatste keer dat ik wat heb geschreven heb ik heel wat kunnen uitproberen met deze telefoon en sinds mijn inlog voor de beta van Office365 ook met sharepoint.

Als eerste kan ik wel een positief punt noemen. Moest ik mijn vorige WM 6.5 telefoon regelmatig resetten nu is dit nog geen enkele keer nodig geweest. De hele telefoon draait nog als een zonnetje. Totaal nog geen vastgelopen telefoon gehad. Wel soms dat een applicatie even niet goed wilde sluiten, maar dat was vaak na een paar seconden over.

Als eerste druppelt er steeds meer nieuws binnen over wat de nieuwe features straks worden als Mango wordt uitgerold. Dit is niet zomaar een update, maar een update die het huidige besturingssysteem flink onder handen neemt. Via deze en deze engelstalige sites en deze nederlandstalige site kun je heel goed op de hoogte blijven van alle nieuwe ontwikkelingen die gaande zijn.

Ook in Nederland begint zich een steeds grotere groep mensen zich in te zetten om deze telefoon te promoten en apps voor te ontwikkelen. Op Linkedin en twitter zijn veel van deze mensen te vinden en worden veel nieuwe zaken besproken.

Ik was erg benieuwd hoe de integratie van Office 365 en de telfoon zou zijn. Een eerste indruk was goed. Het is een kwestie van het sharepoint adres invoeren. Je geeft je naam en wachtwoord. De telefoon maakt contact met de sharepoint site en leest alles in. Alle bibliotheken en lijsten zijn dan ook meteen beschikbaar op je telefoon. Documenten kun je meteen bekijken.

Wel kwam ik één ding tegen wat een beetje tegenviel. Als je naar een lijst gaat krijg je meteen de gehele lijst te zien. De views die je in sharepoint instelt zie je niet terug in de lijst op je telefoon, maar voor de rest is alle info gewoon in één keer beschikbaar.

Mijn conclusie is dan ook nog steeds dat dit een geweldig toestel is met een enorme potentie. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de lancering in Nederland. Kan Microsoft een groot gedeelte van Nederland warm maken voor dit toestel of blijven een kleine groep early adopters die de meerwaarde zien, maar niet verder zullen komen.

Geen opmerkingen: