maandag 20 oktober 2008

Access

In mijn stukje over het officeforum gaf ik aan dat ik verschillende applicaties gemaakt heb ik access. Remko was erg nieuwsgierig wat dat dan allemaal wel was.
 
Op een gegeven moment wilde ik graag beginnen met het ontdekken van access. Zomaar iets doen heeft geen zin dus bedacht ik een reden om iets te maken. 

Een digitaalbestelschrift voor alle materialen op school leek mij wel een leuk onderwerp om mee te beginnen. Dit werd dan ook mijn eerste database. Op dit moment wordt hij nog steeds gebruikt. 
Iedereen kan op school gebruik maken van dit programma. Op een eenvoudige wijze kun je snel alles invoeren wat besteld moet worden. Dit is vooral handig aan het eind van het schooljaar als alle werkboekjes en schriften besteld moeten worden.

In dit programma zitten dan ook meteen een paar handigheidjes. Als je bv. kiest voor groep 5 dan komen ook alleen maar de materialen van groep tevoorschijn.

Na het invoeren van alle bestellingen komt er een lijst uit die gesorteerd is op uitegeverij. Dit si weer erg makkelijk voor diegene die onze bestellingen inkoopt. Ook is nu makkelijk bij de hand wie wat besteld heeft.


Nu dit goed werkte ben ik mij er weer verder in gaan verdiepen. Zoals in het vorige stukje geschreven had ik de overblijfadministratie nog in excel staan, dit werkte goed, maar het uitdraaien van rekeningen vergde veel handelingen. De tweede applicatie die er kwam was dus voor de overblijfadministratie. Hier zaten wel heel wat complexe handelingen in en het heeft verschillende versies geduurd voordat het is wat het nu is.

In dit programma kunnen we nu mooi de gehele overblijfadministratie bijhouden en met één druk op de knop de rekeningen afdrukken.

Het laatste waar ik mij mee heb beziggehouden is om simpel leerlinglijsten af te drukken. De leerlingen staan toch al in de tabel vanwege het overblijven. Het is dus nu redelijk simpel om met één druk op de knop verschillende soorten leerlinglijsten snel uit te kunnen printen. Met hokjes, lijntjes, bovenaan de lijsten al ingevuld waar de lijst voor is enz. Aan het begin van het jaar kun je zo snel verschillende lijsten uit printen.

2 opmerkingen:

Remko Boers zei

Goede ideeën.
Dat zijn vrij omvangrijke projecten om er even naast te doen, lijkt me. Krijg jij daar tijd voor vrijgeroosterd?

Maurits Knoppert zei

@remko
Het waren zeker omvangrijke projecten. Het is zeker niet iets dat ik in een maandje heb gemaakt. Zeker de overblijfadministratie ben ik meer dan een jaar mee bezig geweest. Iedere keer weer een stapje verder.
Tijd krijg ik er niet voor vrij. Veel doe ik tijdens een vakantie of 's avonds, maar soms doe ik weken/maanden niets.

Op dit moment zijn het goed werkende applicaties en hoef ik alleen maar dingen te veranderen als er iets fout gaat of als we iets nieuws willen.