dinsdag 28 oktober 2008

Gmail

In mijn vorige blog heb ik al iets geschreven over gmail. Aangezien nu de de ene update na de andere uit google labs tevoorschijn komt leek het mij wel interessant om er wat meer over te schrijven.

Veel van de extra toevoegingen binnen gmail moet je aanzetten in Labs. Dit is een extra tabblad dat verschijnt bij instellingen als je je taal in gmail op English (US) zet.

  1. Navbar drag & drop: Zet je deze optie aan dan kun je aan de linkerkant van je scherm de verschillende vakken op je eigen manier indelen.

  2. Right-side labels & Right-side chat: Worden de vakken aan de linkerkant erg groot dan kun je met deze twee opties de vakken chat en labels naar de rechterkant van je scherm verplaatsen.

  3. Google Calender gadget & Google Docs gadget: Vandaag verscheen op de gmail blog deze gadget. Maak je ook gebruik van de google kalender of van google docs dan kun je met deze gadget aan de linkerkant een overzichtje krijgen. 
Dit zijn de gadgets die ik nu in eerste instantie heb aangevinkt, maar er staat nog veel meer:

Mededeling geen onderwerp, zelf kleuren labels maken, zelf keyboard shortcuts instellen enz.

Naast deze gadgets kun je natuurlijk met gmail nog meer leuke dingen doen.

Naast het standaard mailadres dat je hebt kun je dit adres uitbreiden met verschillende zaken. Zo is mauits.knoppert@gmail mijn standaard mail adres.

Zet ik het volgende neer "mauits.knoppert+wachtwoord@gmail.com" dan wordt de mail ook gewoon in je inbox afgeleverd. Door de toevoeging +wachtwoord kun je deze mail nu wel meteen filteren. Je zou nu bv een label wachtwoord kunnen maken en bij filteropties in kunnen stellen dat alle mail die binnenkomt op het bovenstaande adres meteen naar het label wachtwoord gaat zonder in je inbox te komen. Zo heb ik ook "mauits.knoppert+todo@gmail.com" gemaakt. Deze mail komt meteen binnen bij het label todo. Ik schrijf alleen in de onderwerpregel wat ik moet doen en ik heb snel een todo lijstje bij de hand (Deze laatste tip heb ik hier gevonden)

Zo zou je nog veel meer manieren kunnen bedenken hoe je met je mail om zou kunnen gaan.

heb je zelf nog meer ideeën laat het weten zodat we er allemal wat aan hebben.

4 opmerkingen:

Ryk zei

Cool!

Als je Firefox gebruikt moet je ook even de add-on "Better Gmail 2" installeren. Dan krijg je o.a. row-highlights en icoontjes als bijlagen ipv paperclipje (kan je zien of het een pdf of doc of jpg is)

Ryk zei

Na het toevoegen van alle gadgets kan je hem trouwens gewoon weer op Nederlands zetten - alles blijft gewoon werken.

Die mail+iets@gmail.com is ook een goede tip trouwens! Handig voor aanmeldingen bij sites - kan je er later de nieuwbroeven en andere ongewenste troep makkelijk uitfilteren..

Maurits Knoppert zei

@ ryk

ohja dat was ik vergeten te zeggen. Na aanvinken van gadgets dan kun je gewoon alles terug zetten op nederlands

Unknown zei

interessant artikel. Bedankt daarvoor.