woensdag 15 oktober 2008

Google vs Microsoft

De laatste dagen ben ik druk bezig geweest met het vergelijken van de online diensten van Google en Microsoft.

Wij maken bij ons op school gebruik van een eigen mailserver en zit een sharepoint omgeving in het verschiet. Dus mail of documenten via Google of Microsoft zal het niet gaan worden. Toch is het leuk om de verschillende omgevingen met elkaar te vergelijken.

Na het proberen van de verschillende omgevingen merk ik dat ik toch vaker de verschillende opties van Google pak en niet die van Microsoft. De grootste oorzaak hiervoor is de eenvoudige manier van benaderen op de google websites. Bij Microsoft ben ik af en toe de weg kwijt en moet je voor de verschillende opties vaak naar heel verschillende websites.

Toch is het leuk om te zien welke functionaliteiten wel te gebruiken zijn.
Laten we er meteen maar een lijstje van maken ;-)

  1. Google agenda: Google agenda gebruiken we bijvoorbeeld al om de schoolagenda bij te houden. Via een link is dit zo op de schoolwebsite te zetten. Sinds vorig jaar is het mogelijk om de kleuren te behouden van de verschillende agenda's als je de agenda op een website publiceert. Ouders die google agenda gebruiken kunnen nu met één druk op de knop de gehele agenda importeren in hun eigen agenda.

  2. Google documenten: Binnen google documents vind ik de optie om formulieren te maken wel erg interessant. Dit hebben we nog niet gebruikt, maar mijn eerste idee is om dit formulier te gebruiken bij de sportdag.
    Ouders gaven zich altijd op via een blaadje bij mij en ik kon alle aanmeldingen verwerken in een excel blad. Nu komen de resulaten vanzelf in een formulier te staan en hoef ik die stap niet meer uit te voeren. Hier horen jullie nog van.

  3. Google reader: Privé gebruik ik nu google reader voor het bijhouden van mijn rss feeds. Erg makkelijk waar ik ook ben alles bij de hand.

  4. Picasa: Op momenten dat ik snel foto's ergens wil neerztten en delen is voor mij Picasa de aangewezen plek. Ook hier kun je met een klein stukje code snel meerdere foto's delen met veel mensen. Of het is gewoon een plek waar jeje foto's kwijt wilt die je gaat gebruiken op internet.

Geen opmerkingen: