zondag 26 oktober 2008

Vakantie


Het was deze week herfstvakantie. Tijd om lekker een beetje te ontspannen. 
Tijdens deze dagen had ik mij voorgenomen om google nog eens wat nader te bekijken. 
In een vorige blog heb ik geschreven hoe ik microsoft en google heb vergeleken met hun online diensten.

Ik moet zeggen dat ik mij nu geheel gericht op google. 
Als eerste heb de functie google sites eens onderzocht. Hierbij kun je online samenwerkingspagina's maken op een wiki manier. Ik zag hier wel een paar leuke dingen in die ik kon maken voor school. Mijn enige "probleem" dat ik hiermee heb is dat ik gegevens van school ergens bij google opsla. Het geeft mij een beetje apart gevoel. Maar oefenen met het maken van deze pagina's gaf mij wel wat nieuwe ideeën die ik hiermee kan maken.

Als tweede heb ik mijn gmail acoount eens onder handen genomen (dit kwam vooral door enkele posts op het weblog lifehacking). Ik heb dit gmail adres, omdat ik met google werk, maar verder deed ik er niets mee. 
Ik kwam erachter dat je je gewone huismail in google kan binnenhalen en kopie op de server kan laten staan voor thuis. Dit is wel erg prettig, want de web mail waar ik mee moet werken van kabelfoon is wel heel erg basic.

Als laatste heb ik google apps eens nader bekeken. Je kan hier het hele online dienstenpakket van google laten werken onder je eigen domeinnaam. Als eerste moet je een paar handelingen verrichten om te laten zien dat je je domein echt bezit, maar dan werkt alles onder je eigen naam. Je hebt dan ook nog de betaalde variant voor bedrijven. Je hebt dan meer opties voor het beheer. Voor het onderwijs is deze optie echter gratis. Je moet je dan daarvoor wel even aanmelden. Ook dat gedaan en binnen een uurtje een mailtje terug en alles was overgezet naar de education variant.

 Je zou nu je hele mail kunnen overzetten en laten werken met gmail. Ook zou je nu online met elkaar kunnen samenwerken met documenten enz. Of we het gaan gebruiken op school? Ik weet het nog niet, maar ik vind het wel een erg leuke zandbak om online van alles uit te proberen.

Geen opmerkingen: